Når du køber en hjertestarter, indgår du som regel en aftale med en forhandler. I den forbindelse er det en god ide at tjekke om følgende gør sig gældende:
- Er forhandleren medlem af Brancheforening for Hjertestartere?
- Tilbyder forhandleren enkle og tydelige serviceaftaler, der følger gældende dansk lovgivning?
- Hjælper forhandleren med at opbygge en organisering omkring hjertestarteren, så rutiner for kontrol af hjertestartere sikrer, at hjertestarteren er klar til brug? Sådanne rutiner kan understøttes, men ikke erstattes af serviceaftaler og/eller teknologi til overvågning af hjertestarteren.
- Medfølger der undervisning i genoplivning og brug af en hjertestarter i henhold til anbefalingerne fra Dansk Råd for Genoplivning (DRG) / Det europæiske råd for genoplivning, European Resuscitation Council (ERC) med instruktører, der er uddannet og godkendt af det europæiske råd for genoplivning (ERC) og /eller Dansk Førstehjælpsråd?
- Hjælper forhandleren med at udlæse data fra hjertestartere, der har været i brug, inden for 24 timer og levere data til sundhedsvæsenet (f.eks. AMK Vagtcentralen)?
- Hjælper forhandleren med at registrere hjertestarteren på Hjertestarter-Netværket, så den er synlig for de regionale vagtcentraler ved hjertestop?