En god serviceaftale kan skabe ekstra sikkerhed for, at din hjertestarter er klar til brug.
Brancheforeningen for hjertestartere kan ikke anbefale én type serviceaftale frem for en anden. Følgende forhold kan dog være gode at overveje, når du skal købe en serviceaftale til din hjertestarter:
Hvad er inkluderet i serviceaftale?
Før du eventuelt indgår en serviceaftale på din hjertestarter, er det en god idé at tjekke, hvad der er inkluderet i aftalen?
- Kommer servicepartneren ud og servicerer din hjertestarter?
- Udtager servicepartneren data fra din hjertestarter og opdaterer software?
- Er udskiftning af batteri og elektroder inkluderet i serviceaftalen?
- Er kontrol af skabet til hjertestarteren inkluderet i serviceaftalen?
- Tilbyder servicepartneren telefonsupport?
- Hvilken service får du fra din servicepartner, hvis hjertestarten har været i brug?
Hvor længe er du bundet til serviceaftalen?
Det er en god idé at tjekke, hvor længe du er bundet til aftalen og hvilke betingelser, der knytter sig til at opsige aftalen.
Har fabrikanten af din hjertestarter særlige krav til service?
En hjertestarter er typisk indstillet fra fabrikkens side og kræver ikke yderligere afprøvning udover de automatiske selvtest. Hvis din servicepartner tilbyder yderligere afprøvning – udover hvad producenten anbefaler – kan der være krav om, at dette foretages af uddannede medikoteknikkere. Din servicepartner skal også dokumentere, at de anvender testudstyr med et gyldigt kalibrerings-certifikat. Certifikatet skal være udstedt af en dansk DANAK akkrediteret virksomhed.
Modtager du en servicerapport efter udført service?
Du bør modtage en servicerapport med dokumentation af, hvad som er udført og funktionaliteten af din hjertestarter.
Læs mere om, hvordan du sikrer, at din hjertestarter altid er klar til brug.